tisdag 19 april 2011

En introduktion till bloggen

    Dåså, då var man igång. Jag har vid 21 års ålder äntligen bestämt mig för att leva ett ansvarsfullt liv, och ha koll på min ekonomi till det fullaste. Jag ska bli rik, och detta på aktier. Så snuskigt rik att jag blir ekonomiskt oberoende innan jag är 50 år.  


    Jag blev inspirerad när jag läste på http://perpenning.blogspot.com/ , om hur Per hade för några år sedan bestämt sig för att han skulle bli rik. Intressant läsning må jag säga, ett tips för den som vill ha inspriration, innan jag har kommit en bit på vägen med min blogg.
    Per räknade på att han, trots att han redan passerat 40-strecket, skulle bli mångmiljonär till pensionen även om han och hans fru satte undan så lite som 1000 kr var i månaden i aktier med 10% årlig avkastning. Visst är det förträffligt?


    Mina ambitioner ligger förstås högre än så. Trots att jag lever på studiebidrag, så är planen att sätta in 50 tkr i startbelopp, (vilket är lite mer än hälften av mina pengar på sparkontot, men jag tänkte att det är alltid bra att ha en buffert som håller ett stabilt värde), samt 1500 i månaden under hela min studietid, 5 år från i höst, när jag börjar läsa till Civilingenjör i Industriell Ekonimi vid Linköpings Tekniska Högskola i höst. 
  
 Väl förvaltat kommer det beloppet under studietiden att stiga till över 200 tkr, baserat på en avkastning på 10%. Detta är dock nog i underkant, då jag bestämt mig för att lägga ner en hel del tid på det, och även faktumet att jag går en ekonomisk linje, där jag kommer ha kontakt med många intresserade och på så vis öka mina egna kunskaper om aktiemarknaden. 


   Planen är sen att efter utbildningen jobba som konsult ett tag, med - om jag sköter mig bra i skolan - en ingångslön på runt eller till och med över 40 tkr i månaden. Av dessa är det meningen att jag ska lägga undan så stora belopp som möjligt under ett par års tid, gärna så mycket som 15 tkr varje månad. 


Fortsätter jag på denna bana, så kommer pengarna ha växt sig till en miljon lagom till den dag då jag fyller 30 år, närmare 5 miljoner när jag är 40 och nästan 20 miljoner när jag är 50 år. Vid detta laget kan jag utan problem leva på bara en del av avkastningen, och då ägna mig åt allt annat än att jobba. 


Nu förutsätter ju detta visserligen att jag kan sätta in så mycket som jag planerat varje månad, och detta kommer troligtvis inte att hända, då det alltid kommer oförutsedda utgifter. Detta kompenserar jag dock för genom att räkna på en relativt låg avkastning över tid. Troligen kommer avkastningen per år hamna på 15% eller till och med lite över, ifall jag lägger manken till. 


Ämnen som i framtiden kommer tas upp på här på bloggen kommer behandla allt från hur man gör en bra budget och följer den, riskspridning i aktieportföljen, konceptet ränta-på-ränta (som är spararens bästa vän), och mycket mycket mer. Jag kommer även kvartalsvis publicera min egen aktieportfölj och hur det går för den och dess tillväxt. 


I nästa inlägg kommer jag att gå in djupare på teorier om hur man blir ekonomiskt oberoende. Inte för att jag på något sätt är det i nuläget, men det är mitt mål att bli det innan jag är 50 år. 


Stay cool, stay in school! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar