onsdag 20 april 2011

10 års planering

Då kanske det var dags att nämna lite om mina egna planer inför framtiden. Just nu håller jag på att föra kassabok i Excel, med hjälp av en finurlig mall jag hittade på perpenning.blogspot.com .  Planen är att se vart mina utgifter går att strypa mest, för att skapa en såpass tight budget att jag i snitt per månad kan få över 2-3 tusen kronor.
   Nu råkar det vara så att jag är student, och ska från höstterminen gå 5 år Industriell ekonomi i Linköping, så jag kommer inte ha det gott om pengar direkt. Dock är jag van vid att snåla med mycket (krogen har varit den största boven senaste åren, och jag har nu istället i princip avsvurit mig sponken), så extrajobb är något jag tagit med i beräkningen, om så än bara ett par tillfällen i månaden.

Meningen är då att jag ska investera i aktier, då detta är det som bevisat har genom tiderna gett högst avkastning på lång tid. Stockholmsbörsen har i snitt över de senaste 50 åren ökat med 11,2% , vilket ger en total värdeökning på över 200 gånger. (1,112^50 för er som förstår sig på matematik)
Om man bara håller minsta koll på de företag och brancher man investerat i så kommer man troligen slå denna siffra, och något enstaka procent gör enorm skillnad när vi pratar om ränta-på-ränta, eller compound interest, som det så fint heter på engelska.

Jag använder mig av Avanza Mini, ett utmärkt verktyg när man ska handla med mindre summor i aktier, då de endast tar ut 9 kr i courtage vid varje avslut under 15 000. Att sätta in en summa varje månad istället för att satsa allt på en gång är ett väldigt bra sätt att undvika att få dåliga priser på aktierna, eftersom man

Utöver mina månatliga 2-3000 kr så kommer jag även sätta in under första året ca 40 000 kr som jag just nu har på ett vanligt sparkonto med låg ränta. Med en årlig avkastning på 11,2 %, bara som jämförelse, så kommer detta generera en miljon om dryga 10 år, men sköter jag det snyggt så sker det redan innan.

Efter studenten kommer jag även kunna öka den månatliga insättningen markant, då snittlönen på en nyexaminerad civilingengör ligger närmare 30 papp, OM man inte kommer i kontakt med något av de större bolagen och lyckas komma upp i 40+ i månaden. Chansen är liten att det händer, men satsar jag hårt är det i alla fall större chans än om jag inte skulle.

Med den investeringstakten jag kan ha då - runt 10 000 kr i månaden - så kommer beloppet snabbt växa sig stort på banken, och första miljonen kommer ännu närmare. Plötsligt blir det inte alls omöjligt att jag skulle bli miljonär redan innan 30 års ålder. När denna miljon sen har växt sig till storleksordningen 10-20 miljoner , så är planen att hädanefter ta ut avkastningen och leva ett gott, ekonomiskt oberoende liv.


Nu låter säkert allt detta som storhetsvansinne, och det kan säkert ligga en liten gnutta sanning i det, eftersom det är stora planer jag har. Men jag har bestämt mig, och jag ska bli miljonär och ekonomiskt oberoende. Det enda som kan skilja från min plan är tidsramen för när det kommer ske. Mitt mål är att första miljonen ska komma innan 30 och ekonomiskt oberoende innan 50 års ålder.  Vi kan säkerligen få en förskjutning på några år i tiden, men att det kommer ske, det är jag säker på. Att det kommer vara en tuff resa, speciellt i början, är jag också säker på.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar